Gisteren kwam er een leuk pakketje binnen: cranks van het nieuwe Franse merk Beringer.
Ik was al een poosje nieuwsgierig naar de cranks. Ik had foto’s gezien van onder andere David Graf die er mee reed en tijdens de Euro ronde in Papendal heb ik ze voor het eerst echt gezien. Het feit dat iemand als David Graf met Beringer cranks rijdt zegt al iets over de kwaliteit die je mag verwachten; mensen die hem een beetje kennen weten dat hij extreem kritisch is op de fiets waar hij op rijdt. (Het Prophecy ‘David Graf’ pro frame is daar een mooi voorbeeld van)
Het eerste wat opvalt is dat de cranks keurig verpakt zijn. Geen plastic zak met onderdelen, maar een stevige doos waar alles netjes verpakt in zit.
De inhoud is ook wat uitgebreider dan je misschien gewend bent. In de doos uiteraard de cranks, maar ook drie aluminium ringen in verschillende diktes. De boutjes om de cranks aan te draaien (los erbij dus, en niet al in de crank gedraaid) en een kunststof wedge die je tussen de crank kan zetten tijdens de montage zodat het geheel zonder te forceren en zonder beschadigingen gemonteerd kan worden. Uiteraard ook een montagehandleiding en een sticker.
Dat zou je dus wel een mooi compleet pakket kunnen noemen.
Beringer cranks worden gemaakt in Frankrijk. De holle aluminium cranks zijn stijf en licht. De junior en pro versie wegen tussen de 620 en 680 gram afhankelijk van lengte. Ze zijn er vanaf 155mm tot 180 mm. De stalen as heeft 5-kants klemming wat bijdraagt aan de stijfheid van de cranks. Mechanische speling is op deze manier onmogelijk. De cranks hebben dan ook geen verwisselbare spider om het tandblad op te zetten. Maar of dat een gemis is? Wat mij betreft niet; ik heb in ieder geval nog nooit de spider van een 2-piece crank vervangen.
De cranks zijn verkrijgbaar in heel veel geanodiseerde kleuren: zwart, blauw, goud groen, oranje, paars, rood, zilver en titanium. Dat anodiseerwerk ziet er bij deze set uitstekend uit. Ook de lasergravering ziet er goed uit. Niet te dik of te diep, maar heel netjes strak.
Wat ook opvalt is dat de as op de plaatsen waar het lager de as raakt een keer extra rond geslepen is zodat een perfecte passing met je lagers gegarandeerd is. Allemaal details die ervoor zorgen dat je meteen weet dat je een kwaliteitsproduct in handen hebt.
Deze set is gemonteerd op een fiets en een verslag over hoe dat ging en hoe de cranks zich houden tijdens een real world test op de baan, bij sprints en dergelijke volgt binnenkort.
Nieuwsgierig geworden naar Beringer cranks? Neem contact op want Hardware BMX kan ze leveren.