Goed nieuws voor de grotere rijders; er is een XXXXL versie van de Supercross BMX RS7.
Meer dan een jaar geleden heb ik het idee geopperd voor een XXXXL versie. De inspiratie was dichtbij; mijn zoon is lang, zo lang dat een XXXL te kort was, zelfs met een 63mm stem. Hij wilde heel graag op een Supercross blijven rijden, dus ben ik gaan vragen (lobbyen 😉 ) of er een mogelijkheid bestond dat er een XXXXL Supercross gemaakt kon worden. In eerste instantie was mijn doel een grotere versie van de Vision F1, maar al snel bleek dat de kosten voor ontwikkeling van een Carbon chassis niet opwegen tegen het aantal frames dat in die maat verkocht kan worden. Dus werd het een RS7.
VS, EU en SX banen
Omdat er in Europa steeds meer lange frames verkocht worden, zeker aan rijders die de SX banen rijden, zag ik wel een markt voor een lange versie. Het kostte wat overtuigingskracht, vooral omdat in VS die grote maten helemaal zo goed niet verkopen. Maar uiteindelijk kwam de toezegging: er komt een XXXXL frame met Supercross geometrie!
Productietijd
Dat er daarna nog een hele tijd overheen ging voordat het frame er daadwerkelijk was, heeft alles te maken met de huidige markt. Aluminium is duur, lastig verkrijgbaar en de fabrikanten draaien een veel lagere productie sinds de Covid epidemie. Dat maakt productiekosten hoger en productietijd langer. Voor een niche frame als een 4XL moest dus een plek in de productie gevonden worden. Dat er daarnaast door Supercross ook nog aan de RSX gewerkt werd en aan nieuwe kleuren voor de RS7 zorgde voor een kleine opstopping…
Het frame
Wat mag je verwachten van een Supercross BMX RS7 in XXXXL? De XXXXL is uiteraard gebouwd volgens hetzelfde principe als de andere Supercross BMX RS7 frames: licht, sterk, stijf. Vbrake of Disc brake kan allebei, brakemounts eraf en de disc adapter erop en je kan de baan op.
7005 Aluminium ultra Light triple-butted custom-shaped buizen. Een zadelpenbuis die uitloopt tot bijna de volledige breedte van het bottom bracket en de buizen van de achterbrug die zo breed mogelijk aansuiten op het bottom bracket en bovendien ook nog eens een box vormen, maken een enorme stijve constructie die zorgt dat jouw power direct naar je achterwiel gaat in plaats van dat je veel kracht kwijtraakt in zijwaartse beweging van je bottom bracket. Bij de headtube is een vergelijkbaar principe toegepast; brede aansluiting met onder- en bovenbuis, iets meer materiaal voor de lagerzittingen en je hebt ook hier meer stijfheid. Mooi en praktisch: interne kabelgeleiding.
De maten van de de Supercross BMX RS7 XXXXL zijn als volgt:
Size | A | B | C | D | E | Post Size | Fork |
Wheel Size | Weight |
XXXXL | 22.75″ | 16″ | 74.5º | 70º | 11.625″ | 27.2mm | 1.5- 1 1/8 | 20 X 1.75 | 3.11 oz / 1670 gram |
Dus vertrouwde Supercross geometrie in een maatje meer.
De Supercross BMX RS7 in XXXXL is er in Gloss Black, Matte Grey, Matte Navy Blue en Matte Army Green. Over die kleuren moet ik het ook echt nog even hebben.
De Gloss Black is écht zwart, heel diep, heel erg glanzend zwart. Echt schitterend. Lastig op de foto te zetten, een foto doet geen recht aan de intensiteit en de glans van het zwart. Je ziet veel zwart rond rijden op de Nederlandse banen, maar eerlijk gezegd zijn dat vaak saaie fietsen. Als je dit frame ziet in Gloss Black dan weet je zeker dat zwart niet saai hoeft te zijn.
De Matte Grey, daar heb ik een mooi voorbeeld van op mijn site staan, Dat grijs is mat, maar heeft iets blauws en is daardoor wel een mooie levende kleur geworden. Bovendien is dit een frame waarmee je door details in kleur te gebruiken een hele strakke fiets kan bouwen.
De Matte Navy Blue is spectaculair. Dat blauw knalt op je netvlies, ondanks dat het een matte kleur is. Lastig op foto vast te leggen, maar je kunt hem zien rijden want ik heb er eentje opgebouwd. Je kunt deze opbouwen met zwart, zodat het blauw de enige kleur is die de aandacht trekt of om maar eens gek te doen, heel veel oil slick onderdelen zodat ie opeens heel spectaculair wordt.
Matte Army Green is voor de durfal. De kleur zal je in het echt verrassen, legergroen klinkt misschien een beetje saai, maar dit is zeker geen saaie kleur, het matte effect in combinatie met de groene tint maakt ook dit een onderscheidende kleur waar je een hele mooie fiets mee kan opbouwen.