Nieuw! Supercross Vision RSX

Supercross Vision RSX Jet Fuel

Even kennismaken: de Supercross Vision RSX, het aluminium broertje van de carbon Vision F1.

De foto’s van de Jet Fuel versie van dit nieuwe Supercross frame kom je op alle socials tegen op het moment. Maar waar komt die hype vandaan? Nou dat is niet alleen vanwege de kleur.

De Supercross Vision RSX is daadwerkelijk een geheel nieuw frame. Een aluminium frame waarin de baanbrekende features van de Vision F1 zijn verwerkt.

De Vision RSX is vervaardigt uit Taperwall 6000 heat treated Aluminium. Dat is zo’n beetje het meest gebruikte aluminium in BMX frames. Dus dat is niet zo bijzonder. Maar 6000 series alu is wel bewezen sterk, en door de taperwall techniek ook nog eens licht te maken. Taperwall wil zeggen dat de dikte van de buis varieert; op plaatsen waar meer sterkte (dus meer materiaal) vereist is, is de buis wat dikker en op andere plekken is ie dunner. Dat zorgt ervoor dat je een relatief licht, maar wel sterk frame kan bouwen.

Supercross Vision RSX head tube

Nu het over gewicht gaat, Supercross heeft nog geen gewichten vrijgegeven van de Vision RSX, maar heeft wel iets heel slims gedaan om gewicht te besparen: de Supercross Vision RSX is er in verschillende kleuren, maar dat zijn allemaal anodized tinten. Ofwel, de frames zijn door middel van anodiseren voorzien van een kleur. Anodizeren is de lichtste en meest krasbestendige manier van aluminium kleuren. Geen spuitwerk nodig, want door middel van elektrolyse wordt het frame voorzien van de kleur. Ik heb in het verleden verschillende frames laten anodiseren en kan uit ervaring zeggen dat een geanodiseerd frame veel mooier blijft dan een gespoten versie (en dat ze lichter zijn omdat er de nodige honderden grammen aan lak ontbreken).

supercross vision rsx jet fuel 03

De Supercross Vision RSX heeft van zijn carbon broer een hoop tech features geërfd. En dat is de belangrijkste reden dat het frame zo populair is op de socials. Om te beginnen de achterbrug. Daar zie je dezelfde robuuste vorm als op de Vision F1. De drop-outs zijn CNC gefreesd uit Hollow 6061 T-6 Billet Aluminium. Ze zijn dan misschien hol, maar ze zijn ook sterk, de plek waar je as klemt is 12 mm massief aluminium voor een hele sterke, stabiele drop-out.

Wat je ook aan die achterkant ziet is de ‘flip chip’. De Vision RSX werkt dus ook met een vaste as positie. Dus heb je ook een bijzondere kettingspanner nodig. En ook daarvoor is de techniek uit de Vision F1 gebruikt. Je kunt hier dus dezelfde kettingspanner toepassen.

Die kettingspanner is er inmiddels trouwens in 4 variaties. Geveerd en ongeveerd en met of zonder tandwiel. Met die variaties ben ik nog aan het testen, meer hierover kun je overigens ook in dit filmpje bekijken, waarin Bill Ryan van Supercross uitlegt hoe dat zit met al die verschillende kettingspanners.

Je kunt de Supercross Vision RSX voorzien van een v-brake of een schijfrem. Alle hardware zit bij het frame. Je kunt de v-brake bevestigingspunten verwijderen en je krijgt adapters voor hydraulische of mechanische schijfremmen. Op het frame zit een bevestigingspunt voor de schrijfremadapter (die natuurlijk ook van de Vision F1 komt), die ervoor zorgt dat je nooit meer gedoe hebt met een loszittende adapter en dat de schijfrem keurig weggewerkt zit achter het frame. Veilig en ‘clean’.

supercross vision rsx jet fuel 02

Al deze features én interne kabelgeleiding voor zowel v-brake als disc brake, én een 1 1/8-1.5 headtube, én de breed uitlopende zadelpenbuis (jawel, die van de RS7) die bij het bottom bracket de volle breedte bestrijkt en dus zorgt voor enorm veel stijfheid én de geometrie die je gewend ben van een Supercross frame. In 9 verschillende kleuren, in de maten Expert XL, Pro, Pro XL, Pro XXL en Pro XXXL.

Dus: high tech features, v-brake/disc brake, geanodiseerd en Supercross geometrie voor een prijs van … je zal verrast zijn….check die zelf maar even ….

Supercross Vision RSX Blue

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *