Speedline Killer Buzz naven, Speedline Slasher carbon velgen, titanium spaken en aluminium nippels. Zwart, titanium en blauw. Dit is het verhaal achter een mooie en lichte wielset.
Eind april schreef ik er al over: de Speedline Killer buzz naven. Geen ‘direct engagement’, niet stil, wel licht en heel weinig ‘drag’ ofwel rolweerstand. En gewicht en weinig rolweerstand is op de huidige banen waar je veel minder trapt en heel veel rolt een duidelijk voordeel. En juist om die twee redenen heeft Speedline besloten om het ontwerp van deze nieuwe naven anders aan te pakken. Die Killer Buzz naven, de Speedline carbon Slasher velgen en titanium spaken met aluminium nippels vormen de nieuwe wielset die ik nu opgebouwd heb.
Naven
De Speedline Killer Buzz hubs hebben voor een 20mm steekas en achter 10mm bouten. Die bouten ga ik nog vervangen voor een set Titanium. Lichter en sterker en persoonlijk vind ik de looks van Titanium bouten mooier dan de zwarte die er nu in zitten. De voornaaf weegt 150 gram, de achternaaf 400 gram. Daar gaat dus straks nog iets vanaf als de achternaaf Titanium bouten heeft.
Je ziet er aan de buitenkant niets bijzonders aan, ze zijn zwart (dat is (voorlopig?) ook meteen de enige kleur waarin ze verkrijgbaar zijn), hebben een Speedline logo en verder geen opvallende vormgeving, simpel en strak. De achternaaf is zowel voor v-brake als voor schijfrem verkrijgbaar, waarbij de schrijfrem versie twee flensen heeft die even hoog zijn en de v-brake versie twee verschillende flenshoogtes heeft.
De binnenkant ziet er echter wel heel anders uit. In de Speedline Killer Buzz naven geen veertjes en palletjes maar een zogenaamde wormdrive met 72 ‘points of engagement’. Voor de mensen die gewend zijn aan het veren en palletjes systeem lijkt dat weinig, die zien weleens getallen voorbijkomen van 180 of zelfs 204. Maar bij een wormdrive werkt dat even anders. Denk aan een cirkel, die is 360 graden. In die 360 zitten 72 aangrijppunten, dat betekent dat er iedere 5 graden een aangrijppunt is. Dat is geen direct engagement zoals bijvoorbeeld een Onyx naaf, maar ruim voldoende om je pedalen bij de start heel precies in de juiste stand te kunnen zetten.
Het grote voordeel van zo’n wormdrive is de minimale rolweerstand. Het systeem heeft merkbaar minder weerstand wanneer je niet trapt. Bovendien, doordat de wormdrive steviger aangrijpt voel je dat ook echt bij het aanzetten. Druk op je pedalen zetten voelt heel solide.
Wat ik ook nog gedaan heb, omdat ik de naaf toch open had voor het maken van de foto’s; alle lagers in zowel voor als achterwiel vervangen door Cema keramische lagers. Die rollen nog soepeler en gaan langer mee. Een hele mooie aanvulling op een wielset als deze.
De Speedline Slasher velgen zijn gemaakt van High Modulous Torray T700 carbon. Speedline en Supercross hebben al heel wat jaren ervaring met het gebruik van carbon voor verschillende onderdelen en deze velgen profiteren daar dus ook van. Superstijf, superlicht (320 gram), geschikt om tubeless te gebruiken, maar natuurlijk ook met een binnenband met presta ventiel.
Titanium spaken, want stijf en licht, Sapim aluminium nippels om nog wat meer gewicht te besparen. Bij grotere en zwaardere rijders gebruik ik liever messing nippels in combinatie met carbon velgen, maar in dit geval is gewicht nog net even belangrijker dan (trek)sterkte.
Het complete voorwiel weegt 660 gram, het achterwiel 820 gram. In totaal dus 1480m gram voor een set 20 x 1.75 wielen.
Ook zo’n wielset, of ideeën over een andere mooie set up? Neem contact op, dan ga ik ook voor jou een mooie wielset maken.